FANDOM

Жытомірскі трамвай
Житомирський трамвай
Вулиця Корольова Житомир
Tatra KT4SU
Kраіна Flag of Ukraine Украіна
Горад Жытомір
Дата адкрыцця 1897
Kолькасць маршрутаў 1
Колькасць трамвайных паркаў 1
Агульная працягласць ліній 17,5 км
Шырыня каляіны 1000 мм
Кампанія-перавозчык КП «Житомирське трамвайно-тролейбусне управління»
Flag of Ukraine Дадзены артыкул адносіцца да
Партал Трамваі ў Украіне

Жытомірскі трамвай - вузкакалейнай сістэма электрычнага трамвая, якая дзейнічае ў горадзе Жытомір. Калісьці трамваі былі асноўным транспартам губернскага Жытоміра, але пасля, у савецкі перыяд, ад развітой сістэмы застаўся толькі адзін маршрут.

ГісторыяEdit

Грузавы трамвайEdit

У 1895 годзе гарадская ўлада Жытоміра заключыла консессионный дагавор з прадпрымальнікам Ліхачовым аб будаўніцтве коннага грузавога трамвая ад чыгуначнага вакзалу да Богунской лесапільні. У лютым 1886 дагавор перайшоў да прадпрымальніка Лазару Палякову, які, давёўшы бесперспектыўнасць коннай цягі, дамогся яе замены ў дамове на электрычную. У траўні 1897 быў адкрыты Жытомірскі грузавы трамвай. Лінія праходзіла па тэрыторыі цяперашняй турмы, вуліцамі Сянной, Паўночнай, і Вялікі Вильской, далей - Старопочтовым шляхам, праз рэчку Камянкоў да Богунской лесапільні. Шырыня каляіны складала 1000 мм. З Богунской лесапільні да вакзала перавозілі лес, а ў адваротным кірунку, да млына, - збожжа. Пасля планавалася ўкараніць пасажырскае рух, аднак гэтага не здарылася. Аб наступнай лёсе Жытомірскага грузавога трамвая нічога не вядома.

Зараджэнне пасажырскага трамваяEdit

Жытомірскі пасажырскі трамвай быў адкрыты 22 Жніўня 1899 г. Кампаніяй гарадскіх і прыгарадных трамвайных шляхоў Расіі. Дзейнічалі чатыры лініі: Кіеўская (маршрут № 1), Чудновская (маршрут № 2), Бердычэўскі (маршрут № 3) і Вильская (маршрут № 4). Усе яны былі аднакалейная. У 1901 годзе Бердычэўскі лінію падоўжанае да прытулку Дурылиных. У 1909 годзе адкрыта Маскоўскую лінію (маршрут № 5). Яна злучыла кіеўскую лінію з жытнёвай рынкам. У 1914-ым годзе Маскоўскую лінію падоўжанае да Сенному рынку, а Кіеўская некалькі прадоўжана ад вакзала да скрыжавання вуліц Вакзальнай, Барыса Тена і Витрука. Напярэдадні Першай сусветнай вайны планавалася адкрыць яшчэ пяць трамвайных маршрутаў. У 1918-1920 гадах сістэма не працавала. У 1921 годзе ад канчатковага прыпынку 5. маршруту на Маскоўскай вуліцы быў пабудаваны тупік да лініі грузавога трамвая (у паўночную бок). У 1935 годзе Вильскую лінію падоўжанае да Богунскому мосце.

Падчас Другой сусветнай вайныEdit

У выніку ваенных дзеянняў у 1941 годзе спынены рух Маскоўскай і Вильской лініямі. Акупанты выкарыстоўвалі трамвай для перавозкі вугалю з вакзалу да электрастанцыі. Так, да Кіеўскай лініі было дабудавана адгалінаванне Таварна-Грузавы завулкам і вуліцай Ипподромной непасрэдна да чыгуначных шляхоў, да Бердычэўскі лініі было дабудавана адгалінаванне да электрастанцыі па вул. Жуйко. Такім чынам, з 1941 года Таварна-грузавым завулкам, вуліцамі Кіеўскай, Вялікі Бердычэўскі і Жуйко курсіраваў грузавы трамвай. Выкарыстоўваліся пераабсталяваныя пасажырскія вагоны. Такі маршрут праектавалі яшчэ ў 1934 годзе (нават былі набытыя рэйкі), таму пасля вайны яго эксплуатацыя прадоўжылася. Грузавыя перавозкі трамваем спынілі толькі ў 1953 годзе, калі да электрастанцыі праклалі чыгуначную галінку, якой цяпер не існуе. У 1944 годзе было адноўлена рух Маскоўскай лініяй, а Вильская зарабіла толькі ў 1948-ым. Але маршрут функцыянаваў як два асобных ўчастка: ад цэнтра да могілак і ад Чырвонага завулка да панчошнага фабрыцы. Першы ўчастак уваходзіў у трамвайныя сістэму, а другая была адарванай - там выкарыстоўваліся старыя вагоны першых выпускаў. Адлегласць паміж двума ўчасткамі пасажыры пераадольвалі пешшу. Зноўку Вильскую лінію злучылі ў 1950 годзе.

Скарачэнне сеткіEdit

У 1955 годзе пачалася падрыхтоўка да ўкаранення ў Жытоміры тролейбусного руху. Каб пазбегнуць дубліравання тралейбусных маршрутаў трамвайнымі, у 1955 годзе рэйкі з Кіеўскай вуліцы перанесена на паралельную вуліцу Катоўскага (Кіеўская лінія); ў 1956-м - канцавыя прыпынкі перанесены з Саборнай плошчы на ​​суседнюю плошчу Перамогі; у 1958-м - рэйкі з вул. Вялікі Бердычэўскі перанесена на паралельныя вуліцы 1 мая і Льва Талстога (Бердычэўскі лінія). Для прадухілення дубліравання маршрутаў у сувязі з пракладкай тралейбусных маршрутаў па трамвайных, апошнія спыняюць сваю працу: Кіеўская (1965), Чудновская (дакладная дата закрыцця невядомая) і Вильская (1964) лініі былі ліквідаваныя. У 1974 годзе зачынена і Бердычэўскі лінія - пасля перанясення з вул. Вялікі Бердычэўскі на вул. 1 Мая маршрут страціў папулярнасць, таму што, практычна, стаў экспрэсам «Цэнтр-Смалянка» з-за таго, што пралягаў праз малоэтажную забудову. Такім чынам, з 1974 года дзейнічае адзіны, пяты трамвайны маршрут, які з гэтага часу губляе нумар. Аднак, на фоне закрыцця іншых, у цяжкіх для Жытомірскага трамвая часы, гэты маршрут працягваў развівацца. Так, у 1961 годзе пабудавана лінія вуліцамі Барыса Тена і Усходняй, з канчатковай прыпынкам непадалёк ад Батанічнага саду. Лінія спачатку была аднакалейная, пасля перешитая на двухколейную. У 1963 годзе лінія дабудаваная да льнокамбінату. У 1977 годзе трамвайны дэпо перанесена з вул. Малой Бердычэўскі ў новае трамвайна-тралейбуснае дэпо № 2.

МаршрутыEdit

№ 1 (Кіеўская лінія) Edit

Ж / д вакзал - Ул. Кіеўская - Саборная плошча. Быў аднакалейная, з 4-ма раз'ездамі. На Прывакзальнай плошчы (на месцы сучаснай дзевяціпавярховікі) знаходзілася кольца. Сёння не дзейнічае.

№ 2 (Чудновская лінія) Edit

Плошча Саборная - набярэжная р. Цецярук - Ул. Чарняхоўскага (да рэчкі). Быў аднакалейная, самым кароткім маршрутам Жытоміра, такім чынам не меў раз'ездаў. З-за таго, што часта зімой трамвай не мог выехаць наверх, часам рух спынялася. Сёння не дзейнічае.

№ 3 (Бердычэўскі лінія) Edit

Плошча Саборная - Ул. Больщая Бердычэўскі - Габрэйская бальніца. Маршрут быў аднакалейная, меў 2 раз'езда. Сёння не дзейнічае.

№ 4 (Вильская лінія) Edit

Старовильская вуліца - Вялікая Вильская вуліца - Вильсько-Шасэйная вуліцу. Аднакалейная лінія з двума раз'ездамі. Сёння не дзейнічае.

№ 5 (Маскоўская лінія) Edit

Плошча Перамогі - вуліца Катоўскага - вуліца Маскоўская - вуліца Барыса Тена - вуліца Усходняя - вуліца Каралёва - Вуліца Баранава (льнокамбінат). Адзіны маршрут, які дзейнічае сёння. Без нумары, калісьці - маршрут № 5.

Рухомы складEdit

  • Tatra KT4-SU - 25 вагонаў, № 19-38, 153, 164, 169, 205, 211.
  • Tatra T4-SU - 7 вагонаў, № 4, 6, 7, 8, 9, 14, 18.

СпасылкіEdit

Схемы

Фотаздымкі

ЛітаратураEdit

  • Мокрицький Г. П. Житомирське трамвайно-тролейбусне управління: 100 років трамвайному руху (історико-краєзнавчий ілюстрований нарис). — Житомир: Волинь, 1998. — 144 с. — ISBN 966-7390-04-7, ISBN 966-7390-54-3. (укр.)
  • Електротранспорт України: Енциклопедичний путівник / Сергій Тархов, Кость Козлов, Ааре Оландер.. — Киев, 2010. — 912 с. — ISBN 978-966-2321-11-1 (укр.)

Also on FANDOM

Random Wiki