FANDOM

Рыжскі трамвай
Tramvaju satiksme Rīgā
Tramvaju maršruti

Краіна Латвія
Горад Рыга

Дата открытия 23 жніўня 1882
Дата закрыцця студзень 2004

Пасажырапаток 30 694 381 (2012)
Колькасць маршрутаў 9
Даўжыня маршрутаў 99 км
Шырыня каляіны 1524 мм
Колькасць трамвайных паркаў 3
Колькасць вагонаў 227

Кошт праезду 0,50 Ls
Кампанія-перавозчык Rīgas satiksme
Сайт www.rigassatiksme.lv

Рыжскі трамвай - від гарадскога грамадскага транспарту ў Рызе. На 2009 год у Рызе дзейнічаюць 9 трамвайных маршрутаў. Кошт праезду з 1 лютага 2007 складала 0,30 Ls ≈ 0,43 еўра ≈ 15 руб. З 1 студзеня 2008 года кошт квітка на любым трамвайным маршруце - 0,40 Ls ≈ 0,57 еўра ≈ 25 руб. Калі білет набываецца ў кіроўцы - 0,50 Ls ≈ 0,70 еўра ≈ 30 руб. З 1 студзеня 2010 кошт квітка на любым трамвайным маршруце - 0,50 Ls ≈ 0,70 еўра ≈ 29 руб. Калі білет набываецца ў кіроўцы - 0,70 Ls ≈ 1,00 еўра ≈ 40 руб.

ГісторыяEdit

У 1882 годзе быў заключаны дагавор канцэсіі паміж Рыжскай гарадской управай і генеральным консулам Швейцарыі ў Расіі інжынерам Эжэн Дзюпон. Дагавор прадугледжваў будаўніцтва першых ліній гарадской конкі (умяшчальнасць - да 40 пасажыраў). 23 жніўні 1882 г. у Рызе было адкрыта 3 лініі. «A» - па тэатральных бульвары-Александроўскай да Рэвельскай вуліцы. Лінія «B» пачыналася таксама з Тэатральнага бульвара, працягвалася на вуліцы Карлаўскага міма Даугавмалского рынку да моста. Трэцяя лінія «C» пачыналася з набярэжнай праходзіла па Маскоўскай вуліцы і сканчалася на Дзвінскі. У 1885 трамвайны гаспадарка была пераўтворана ў АТ «Рыжскае конная жалезная дарога». У 1900 году Рыжская гарадская ўправа і якое ўзначальвае Э. Дзюпон акцыянернае таварыства падпісалі дагавор, згодна з якім на працягу паўтары гадоў патрабавалася пабудаваць некалькі ліній электрычнага транспарту. 11 (24) ліпеня 1901 года першы электрычны трамвай адправіўся ў шлях па лініі «Горад - Аляксандраўская вароты». Будаўніцтва трамвайных ліній працягвалася да Першай сусветнай вайны. Да таго часу працягласць ліній трамвая складала 48.849 метраў, штогод перавозілася звыш 52 мільёнаў пасажыраў. У час вайны вялікая частка трамвайнага рухомага складу і абсталявання была вывезена ў Маскву і Пецярбургу. Пасля ўтварэння незалежнай Латвіі трамвайны гаспадарка знаходзілася ў падпарадкаванні бельгійскіх прадпрымальнікаў, якія думалі больш пра атрыманні прыбытку, чым аб інвестыцыях у развіццё. Між тым стан інфраструктуры пагаршалася. У 1931 году трамвайны гаспадарка зноў перайшло ў вядзенне горада. Паступова палепшылася стан рэйкавых шляхоў, вырас аб'ём пасажыраперавозак.

Пасля Другой сусветнай вайны трамвайны гаспадарка была цалкам разбурана. Пачалося аднаўленне трамвайных ліній, былі праблемы з падачай электраэнергіі.

Трамваі ўжо не маглі справіцца з расце аб'ёмам пасажырскіх перавозак, таму патрабавалася знайсці іншае рашэнне. На сродкі, выдзеленыя на эксплуатацыю трамваяў, у 1947 годзе ў Рызе было арганізавана тралейбуснае паведамленне. Для цэнтралізаванага кіравання развіццём сетак абодвух відаў гарадскога электрычнага транспарту быў створаны адзіны трамвайна-тралейбусны трэст (лат.: Tramvaju un trolejbusu tresta). Абрэвіятура яго імя, ТТТ, неўзабаве набыла шырокую вядомасць дзякуючы аднайменнай баскетбольнай камандзе (створана 5 Лістапад 1958 г.), якая пасля стала самым тытулаваным баскетбольным клубам Латвіі, СССР і Еўропы. Але і аб прамых свае абавязкі перад горадам ТТТ не забываў: для аптымізацыі руху электратранспарту ў цэнтры Рыгі на некалькіх вуліцах трамвайныя рэйкі знялі, пераклаўшы перавозкі на больш манеўраныя тралейбусы. У 1984 году была пабудавана новая трамвайная лінія ў Імант.

Да 1975 пасажыраў у тралейбусах і трамваях абслугоўвалі кандуктары. Пазней квіткі можна было набыць у полуавтомату, а ў 1997 годзе ў трамваі і тралейбусы зноў вярнуліся кандуктары. У пачатку XXI стагоддзя трамвайна-тралейбуснае ўпраўленне было аб'яднана ў адзінае прадпрыемства з аўтабазы ​​Рыжскай думы і двума аўтобусны парк. У 2007 у трамваях кандуктараў змянілі кампосцеры. У траўні 2009 года кампосцеры былі заменены электроннымі счытвальнымі прыладамі з квіткамі якія змяшчаюць электронныя дадзеныя. Новая праграма называецца «E-talons» - «Э-талон» і ўключае як квіткі з лімітам паездак, так і імянныя або адсутнасцю білеты тэрмінам дзеяння ад 2 да 13 гадоў. Рыжскі трамвай выкарыстоўвае штанговый токапрыёмнік.

Рухомы састаўEdit

Тэхнічныя асаблівасці рыжскага трамваяEdit

Сярод некалькіх соцень гарадоў СССР Рыга і Даўгаўпілс складалі малалікае выключэнне. У якасці токосъемных прылад выкарыстоўваліся не пантографы (як у электрацягнікоў), альбо бугель, а штанга (як у тралейбуса, але толькі адна). Перавага штангі: яна лягчэй бугель і, тым больш, пантографа. Але, з іншага боку, штангу ў вядомай меры эксплуатаваць цяжэй: адначасова са стрелочным перакладам на рэйках (яшчэ адна асаблівасць: у Рызе перакладаецца не адно, а два "пяра") трэба забяспечваць і пераключэнне "стрэлкі" на кантактнай провадзе. Перавага штангі на тралейбусе - магчымасць вагоне адхіліцца да 5 м ад провада - для трамвая не вельмі актуальна, а вось верагоднасць зрыву з провада штангі, у адрозненне ад пантографа, для трамвая ненулявога. Тым не менш, выдаткі, звязаныя з пераходам на іншы токосъем, і, што больш істотна, неабходнасць адначасовага вываду з эксплуатацыі на час перемонтажа сеткі не аднаго, а адразу некалькіх маршрутаў, якія абслугоўваюць шматтысячныя пасажырапатокі - усё гэта на працягу многіх дзесяцігоддзяў перашкаджала неабходнай перабудове. Зрэшты, у іншых гарадах СССР, наадварот, эксперыментавалі ў 1950-я гады з перакладам трамваяў з бугель (дамінавалі да канца 50-х гадоў) на штангі, і з прычыны адсутнасці пераканаўчых аргументаў на карысць пантографа Рыга працягвала эксплуатаваць трамваі са штангамі [1]. Цікава, што вагоны рыжскага трамвая былі эвакуіраваны падчас Першай сусветнай вайны ў Петраград і былі выкарыстаны на прыгараднай дарозе "Оранэла".

Вагоны з паніжаным узроўнем падлогіEdit

З 2009 года гарадское прадпрыемства Ригас Сатиксме вырашыла папоўніць рухомы састаў новымі вагонамі з паніжаным узроўнем падлогі. Да гэтага часу ў Рызе эксплутируются вагоны чэшскай вытворчасці фірмы «Татра» - Т3А і Т6Б5. Увод у эксплуатацыю вагонаў новага ўзору «Шкода» 15Т Рыга з нізкай падлогай, таксама вырабленых у Чэхіі, будзе рабіцца паступова. Першыя такія вагоны пайшлі па маршруце № 6 «Прывакзальная плошча - Югла», дзе назіраюцца самыя вялікія пасажырапатокі. Так 1 чэрвені 2010 г. першы трамвай новага пакалення пачаў сваю паўнавартасную "працоўную дзейнасць", гасцінна расчыніў свае дзверы для пасажыраў. Рэгулярныя пастаўкі новых трамваяў пачнуцца ў верасні 2010 года і да лютага 2011 года павінны прыбыць 20 трамваяў «Шкода» 15Т Рыга. Магчыма, частка з іх будзе яшчэ больш ёмістымі, паколькі замест 3-секцыйных будуць 4-секцыйнымі. У лютым 2013 года нізкападлогавы трамвай з'явіўся і на маршруце № 11 "Прывакзальная плошча - Межапарке". Меркаваны ўвод у эксплуатацыю новых вагонаў з паніжаным узроўнем падлогі па іншых маршрутах: 4: Цэнтральны Рынак - Імант 2: Цэнтральны Рынак - вул. Тапешу 5: Ильгюциемс - Милгравис 7: вул. Аусекля - Т / Ц Долэ (3 і 9) 10: Цэнтральны Рынак - Бишумуйжа Новыя вагоны не запатрабавалі якіх-небудзь істотнай рэканструкцыі рэйкавага шляху і стрелочных перакладаў, аднак, у сувязі з тым, што яны абсталяваны токапрымачах тыпу полупантограф (раней у Рызе выкарыстоўвалася толькі штанга), спатрэбілася поўная рэканструкцыя кантактнай сеткі.

МаршрутыEdit

  • № 2 Рыжскі Цэнтральны рынак - (Засулаукс) - вул. Тапешу;
  • № 3 Югла - Гандлёвы цэнтр «долі» (Кенгарагс);
  • № 4 Рыжскі Цэнтральны рынак - Імант;
  • № 5 Ильгюциемс - Милгравис, перад Канчатковай ў Милгрависе маецца невялікі аднакалейная ўчастак (прыкладна 250 метраў), а прыкладна за 800 *метраў да Канчатковай ў Милгрависе маецца трамвайны скрыжаванне з чыгункай;
  • № 6 Югла - Ул. Аусекля;
  • № 7 вул. Аусекля - Гандлёвы цэнтр «долі» (Кенгарагс);
  • № 9 "Алдарис» (Саркандаугава) - Гандлёвы цэнтр «долі» (Кенгарагс), па працоўных днях, у гадзіны пік;
  • № 10 Рыжскі Цэнтральны рынак - Торнякалнс - Бишумуйжа, ад 4-га трамвайнае дэпо да Канчатковай ў Бишумуйже (прыкладна палова маршруту) маецца аднакалейная ўчастак, трамваі ідуць па адной каляіне, раз'езды маюцца толькі на трох прыпынках з сямі не лічачы Канчатковай на гэтым участку;
  • № 11 вул. Эзермалас (Межапарке) - Прывакзальная плошча.

з 14.04.2012 да 2013/05/28 года трамваі маршрутаў № 3 і № 6 хадзілі з цэнтра толькі да 45-й сярэдняй школы так як вялася рэканструкцыя трамвайных шляхоў, каб даехаць да Канчатковай на Югле трэба было перасесці на аўтобус маршруту № 6т. Трамвай абслугоўвае наступныя мікрараёны: Цэнтр, Агенскалнс, Засулаукс, Імант, Ильгюциемс, Саркандаугава, Милгравис, Тэйка, Югла, Маскоўскі Фарштат, красці, Кенгарагс, Торнякалнс, Катлакалнс, Чиекуркалнс, Межапарке.

Гісторыя маршрутаўEdit

  • № 1 Ильгюциемс - ВЭФ (45-я сярэдняя школа), Ильгюциемс - Чиекуркалнс, Ильгюциемс-Цэнтральны Рынак, у 2006-2009 гг. - Імант - Югла;
  • № 2 Засулаукс - Чиекуркалнс, Засулаукс - ВЭФ (45-я сярэдняя школа), з Лістапад 1979 падоўжаны ад станцыі Засулаукс па вуліцы Тапешу;
  • № 3 ВЭФ (45-я сярэдняя школа) - "Кераміка" (масіў красці);
  • № 4 Ильгюциемс - "Алдарис" Саркандаугава, з кастрычніка 1984 г. Імант - Чиекуркалнс;
  • № 5 Милгравис - Торнякалнс;
  • № 6 Прывакзальная плошча - Югла (1991 - 2013);
  • № 7 вул. Аусекля - Чырвоны Квадрат (цяпер Гандлёвы цэнтр «долі»);
  • № 8 Засулаукс - "Кераміка" (масіў красці), у 2002-2009 гг. - Вул. Тапешу - Межапарке;
  • № 9 "Алдарис" Саркандаугава - Чырвоны Квадрат (цяпер Гандлёвы цэнтр «долі»);
  • № 10 Цэнтральны рынак - Торнякалнс - Бишумуйжа;
  • № 11 вул. Радыё (цяпер Прывакзальная плошча) - Межапарке;

Адзіныя маршруты якія не мяняліся з тых часоў, гэта 7, 9, 10, 11. Заўвага: Ад станцыі Засулаукс амаль да вул. Слокас па вуліцы Тапешу лінія была адкрыта ў лістападзе 1979 года. Апошняя пабудаваная лінія ў Імант была адкрыта ў кастрычніку 1984 года.

Also on FANDOM

Random Wiki